Rezah: “Ik heb gewoon geen zin om te doen wat de meester zegt. Hij kan de pot op, wat heeft hij over mij te vertellen? Soms kan ik zo boos worden en dan scheld ik hem uit. Daar heb ik dan zin in. Ik weet ook niet waarom. Samen met mama en papa heb ik met de juf gesproken. We gaan nu kijken waarom ik zo doe en wie mij het best kan helpen. Ik wil er echt mijn best voor doen dat het niet meer gebeurt."

Ander gedrag

Sommige kinderen hebben last van ander gedrag, gedrag dat afwijkend is van dat van andere kinderen. Hier hebben zij zelf last van, maar ook hun omgeving. Denk hierbij aan agressief, hyperactief, impulsief of teruggetrokken gedrag.

"Als ik mijn zoon iets verbied, wordt hij ontzettend kwaad. Hij begint met deuren de slaan en scheldt mij uit."

"Eén van mijn leerlingen uit groep 8 is een leuke vlotte meid, maar heel impulsief. Ze denkt niet na over wat zij zegt of doet en komt er naderhand pas achter dat ze deze dingen beter niet had kunnen zeggen of doen. Soms heeft ze hiermee, zonder dit zo te bedoelen, iemand verdriet gedaan. Ook krijgt ze hierdoor regelmatig strafwerk."

"Mijn kind komt van school en gaat direct voetballen met zijn vriendjes. Dat kost best veel energie. Als hij weer thuis komt, blijft hij onrustig. Aan tafel zit hij steeds te wiebelen en te friemelen aan dingen die op tafel liggen. Ook op school is hij heel druk in de klas."

"Mijn dochtertje is heel snel afgeleid. Als we een spelletje aan het spelen zijn, wordt haar aandacht steeds getrokken door iets anders. Ook is ze snel verveeld. Speelgoed kan haar maar een hele korte tijd boeien."

Dit zijn voorbeelden van gedrag, waarvan u als ouder wilt weten waar dit vandaan komt. U wilt vast weten hoe u uw kind kunt helpen. De schoolmaatschappelijk werker kan in een paar gesprekken met uw kind bepalen of er sprake is van ander gedrag. Is dit het geval? Dan bespreekt de schoolmaatschappelijk werker met u welke hulp het meest geschikt is voor uw kind. Als het nodig is wordt uw kind doorverwezen naar aanvullend onderzoek of hulp buiten de school.