‘voor een fijne schooltijd’

Kinderen vertellen...

Achmed: “Ik verveel me dood op school. Ik heb altijd heel snel mijn werk af en dan heb ik niets meer te doen. Hierdoor ga ik heel hard zuchten en geluiden maken in de klas of andere kinderen van hun werk afhouden. Ik weet dat dat niet leuk is, maar wat moet ik anders.
Samen met de juf heb ik nu afgesproken dat ik aan de meester extra werk vraag als ik klaar ben. We gaan kijken of dit werkt."

SMW op school

Wilt u praten over uw kind met een schoolmaatschappelijk werker? Maakt u dan gerust een afspraak. Kijk hier voor de contactpersoon op de school van uw kind.

Prettig leren

Uw kind heeft recht op een goede en fijne tijd op de voorschool, de basisschool en het voortgezet onderwijs, zodat hij alle kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Soms gaat het minder goed met uw kind op school. Dit kan verschillende redenen hebben.

"Mijn dochter is heel goed in rekenen, maar taal gaat heel moeizaam. Dat is voor haar ook lastig bij sommige rekenopgaven zodra hier veel bij geschreven staat."

"Mijn kind voelt zich niet veilig op school, omdat hij gepest wordt. Hij wil niet dat ik hier iets van zeg, want hij is bang dat het erger wordt."

"Eén van mijn leerlingen kan zich niet goed concentreren in de klas. Hierdoor begrijpt hij de leerstof niet goed en kan daardoor niet meekomen."

"Er is een nieuwe leerling in de klas. Het gezin is net in Nederland komen wonen. Het meisje zit in de nieuwkomerklas en pakt de taal goed op. Het is wel belangrijk dat ze thuis ook voldoende kan oefenen, maar de ouders spreken thuis hun moedertaal en volgen geen Nederlandse taalles."

Bovenstaande voorbeelden staan de ontwikkeling van een kind in de weg. Het plezier in school kan hierdoor minder worden. Maakt u zich zorgen om uw kind? Neemt u dan contact op met de intern begeleider of leerkracht. Zij kunnen de schoolmaatschappelijk werker inschakelen. Samen met u bekijkt zij wat uw kind nodig heeft om deze belemmeringen weg te nemen.