Maartje: “Mama en papa gaan scheiden. Ze maken veel ruzie met elkaar. Ik word hier heel bang van en moet dan huilen. Ik lig 's nachts vaak te piekeren. Ik wil dat het overgaat en dat het weer normaal wordt.
Ik heb de juf op school alles verteld wat er gebeurd is en zij gaat ons nu helpen."

Situatie thuis

Soms gebeuren er dingen thuis die grote invloed hebben op uw kind. Hij kan zioch daardoor anders gaan gedragen en u maakt zich zorgen. Ook school kan signalen krijgen die de ontwikkeling van uw kind in de weg kunnen staan.

"Mijn moeder, de oma van mijn zoon is een maand geleden overleden. Hij heeft hier nog steeds zoveel verdriet van dat het zijn hele leven beheerst. Ik wil hem zo graag helpen bij het verwerken van dit verlies."

"Mijn dochter klaagt dat zij weinig kleren heeft en vindt het raar dat wij nooit iets leuks doen of op vakantie gaan. Ze wordt boos als ik vertel dat dit nou eenmaal zo is, maar ik merk ook dat ze heel verdrietig is. Zij wil hetzelfde hebben en doen als andere kinderen. Ik ben een alleenstaande moeder en voed mijn kinderen in mijn eentje op. Door schulden heb ik geen geld voor deze dingen."

"Onze zoon heeft een zusje gekregen. Wij zijn hier ontzettend blij mee, maar hij vindt het vreselijk. Hij wil er niets van weten. Wel vraagt hij heel veel aandacht aan ons en wordt ontzettend boos wanneer wij dit niet geven."

"Mijn dochter is wat dikker dan de andere meisjes in haar klas. Hierdoor zit zij niet lekker in haar vel en wil eigenlijk niet meedoen met de gymles. Zij wil graag een beetje afvallen, zodat ze met haar klasgenoten mee kan doen. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken."

Spanningen thuis zorgen al snel voor een verandering in het gedrag van een kind. Is het gedrag van uw kind veranderd door iets dat thuis is gebeurd? Het is goed hierover contact op te nemen met de leidster of leerkracht van uw kind, of de intern begeleider van school. Zij kunnen u doorverwijzen naar de schoolmaatschappelijk werker. Samen met u kan zij onderzoeken wat er precies aan de hand is en wat de beste ondersteuning voor uw kind is.